AURUM FORUM

Posted by Johanna Torell on

Smycken på vita duken i dag

(utdrag från en artikel på AURUM FORUM, av Kina Andersson: Smycken på vita duken idag - från Hollywoods gyllene era till Netflix)

LÄNK HÄR

I dag arbetar många kostymdesigners medvetet med smycken ..

Serien Suits är ett exempel – och den svenska smyckedesignern Johanna Torell vet hur det går till bakom kulisserna när det gäller att hitta rätt smyckestil. Johanna har själv arbetat som skådespelare i Hollywood –samtidigt som hon utbildade sig till smyckedesigner på GIA (Gemological institute of America).

– Skådespelaryrket är osäkert och jag ville prova andra konstformer. När jag fick en roll i Nobel Son med Alan Rickman visade jag mina smycken för kostymören och hon använde dem till alla kvinnliga skådespelare. Sedan fortsatte jag att jobba med den kostymören i andra projekt och lärde även känna andra, berättar Johanna.

Johanna Torell Alan Rickman Mary Steenburgen Jewelry Nobel Son

Johanna Torell (mitten) med Mary Steenburgen och Alan Rickman

Enbart äkta smycken

När Jolie Andreatta, kostymör för Suits, frågade Johanna om hon ville designa smycken till serien hoppade hon på direkt.

– Det var en ovanlig serie eftersom de hade en extra stor budget för kläder och smycken. I andra projekt jag arbetat med ville de ofta använda billigare material eftersom man tänker att det inte syns i TV om det är äkta smycken. Med Jolie var det tvärtom – eftersom kvinnorna i serien bar det bästa designermodet ville hon att smyckena skulle vara autentiska också. Att de skulle förhöja helheten.

Berätta – hur arbetade ni?

– Jag och Jolie pratade ihop oss om de olika rollfigurernas respektive bakgrund och stil. En del kom från manus men vi utvecklade också koncept som handlade specifikt om smyckena. Gina Torres karaktär är till exempel en mycket framgångsrik advokat och tillika ägare till advokatfirman. Vi tänkte att hon hade ärvt en del smycken men också att hon var en samlare som gärna investerade i spektakulära smycken som uttryckte hennes framgång och djärvhet.

– För Meghan Markles karaktär, som var i början av sin karriär och hade ett starkt förhållande till sina föräldrar, tänkte vi till en början att hon hade några få diskreta smycken som hon hade fått i present av sina föräldrar, och kanske något från en pojkvän. När hon med tiden blev säkrare på sig själv och nådde professionell framgång började vi föra in smycken som vi tänkte att hon köpte själv för att fira sina framsteg och löneförhöjningar: Fortfarande ganska diskreta, men mer och mer personliga.

– När så Katherine Heigl kom in i säsong åtta fick vi ytterligare en fantastisk rollfigur att jobba med. Hon var tuff, kaxig och struntade fullständigt i vad andra tyckte. Med henne kombinerade vi smycken lite galet, för att visa hennes “Jag gör som jag vill” -karaktär.

SUITS earrings and necklace Katherine Heigl Gina Torres Meghan Markle

Svenska smycken på vita duken

Johannas senaste projekt var TV-serien Pearson, också den med Gina Torres.

– Hon är underbar att designa för. Min favorit i den serien är ett pärlhalsband som är både klassiskt och modernt på samma gång.

Hur förhåller sig svensk filmbransch till smycken?

– Det jag kommer att tänka på direkt är filmen Män som hatar kvinnor, att alla piercingar är en del av Lisbeths rustning. Jag vet inte riktigt hur det funkar i branschen i Sverige. Jag kan tänka mig att det varierar från film till film. Det vore jättekul att jobba mer härhemma, nu när jag bor i Sverige igen.

Och du, har du några favoritscener med smycken?

En favoritscen är när Arwen ger Aragorn sitt halsband i Sagan om Ringen, och därmed ger upp sin chans till evigt liv för att få vara med sin älskade. En annan är i Sex and the City när Carrie tappar sitt diamanthalsband i en hotellobby i Paris. Diamanterna studsar över hela golvet vilket leder till ett sammanbrott men innebär även en chans för hennes liv att ändra riktning.

För hela spännande artikeln, som handlar om allt från Elizabeth Taylor till Bond filmer, gå till:

← Older Post

PRESS

VOGUE

By Johanna Torell

Meghan Markle in Vogue wearing Johanna Torell Necklace

MEGHAN'S MIRROR

By Johanna Torell

The lovely people over at Meghan's Mirror are doing a great job covering Meghan Markle's style. They carry many of my pieces and I was...